Les comunitats educatives de l’Ins Lo pla
d’Urgell, l’ Escola Mare de Deu del Carme, l’ Escola Valeri Serra, La
Territorial de Bellpuig de l’ANC, la colla gegantera,…
Hem convocat aquest
matí festiu i reivindicatiu perqué des d’aquí ens volem unir a la crida feta
des de Somescola, Escola Valenciana i l’Assemblea de Docents de les Illes Balears
a la mobilització d'avui, 14 de juny, per defensar l’escola catalana i del
dret a decidir el model educatiu.
Somescola.cat reclama mantenir el
model vigent d’escola catalana, aquest 2 de juny que ja es pot fer efectiva la
decisió del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que obliga a cinc
escoles catalanes a impartir en castellà un 25% de l’horari lectiu. La
coordinadora d’escoles cíviques i educatives fa una crida a la mobilització
conjunta de la comunitat educativa i del país per impedir el trencament del
model educatiu català.
Somescola demana
fermesa a la Conselleria d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya per
mantenir el model, a partir del curs vinent. Perquè l'escola catalana és un
model d’èxit de 30 anys; una eina clau per a la cohesió social, la igualtat
d’oportunitats i la qualitat educativa; un model que no segrega els infants per
raó de llengua i garanteix el coneixement del català i del castellà.
La sentència del TSJC trenca la unitat d'ensenyament a Catalunya, perquè cinc escoles tindrien un tractament del català diferent, conculcant la legislació pròpia que emana del Parlament de Catalunya. Somescola recorda que els pares que han denunciat la regulació de les llengües en aquestes classes havien signat també el seu acord amb el Projecte Lingüístic de Centre. Per tant, la coordinadora es pregunta: què en fem, de la voluntat dels altres 24 pares de l'escola que volen que els seus fills siguin escolaritzats com fins ara?
La sentència del TSJC trenca la unitat d'ensenyament a Catalunya, perquè cinc escoles tindrien un tractament del català diferent, conculcant la legislació pròpia que emana del Parlament de Catalunya. Somescola recorda que els pares que han denunciat la regulació de les llengües en aquestes classes havien signat també el seu acord amb el Projecte Lingüístic de Centre. Per tant, la coordinadora es pregunta: què en fem, de la voluntat dels altres 24 pares de l'escola que volen que els seus fills siguin escolaritzats com fins ara?
Somescola reitera
que no són els jutges els qui han d'aplicar els percentatges adequats de les
diferents llengües a l'escola. De fet, les sentències judicials havien coincidit
fins ara en què els percentatges lingüístics de cada escola s’havien d’aplicar
per estrictes qüestions pedagògiques i que era la Generalitat qui tenia aquesta
prerrogativa. La coordinadora recorda que els principis d’una societat
democràtica es pacten, com reflecteixen les competències compartides per la
Generalitat i l’Estat en matèria educativa.
Els atacs i l’hostilitat política i judicial contra el català a l’escola, per
convertir-lo en una llengua minoritària i de segona, no són un fet nou ni
aïllat. Les últimes sentències judicials, derivades de la interpretació que el
Tribunal Constitucional fa de l’Estatut escapçat, juntament amb les polítiques
educatives del govern del PP i la promulgació de la LOMQE, passen per sobre de
les decisions del Parlament de Catalunya. La LOMQE que ens volen imposar no
resoldrà cap dels problemes que té avui plantejats l'educació.
Aquesta ofensiva judicial i política trenca, de fet, el pacte implícit de respecte per la nostra llengua i la nostra cultura establert a la Transició. Els atacs contra la llengua es repeteixen al País Valencià, on uns 100.000 alumnes no es poden escolaritzar en la llengua pròpia, i a les Illes, on el govern Bauzá també vol trencar el consens social assolit el 1986, amb el PP inclòs.
Les tres plataformes educatives dels Països Catalans -Escola Valenciana, Assemblea de Docents de les Illes i Somescola- són conscients que som una unitat lingüística i, per això, la setmana passadavan fer una crida conjunta a la mobilització del 14 de juny a Barcelona, amb el lema: “Per un país de tots, decidim escola en català, de qualitat i per a tothom”.
Adhesió al MANIFEST de somescola:
Ens reunim aquí a la plaça Homenatge a la
Vellesa, davant de l’Ajuntament, símbol del nostre Govern municipal, per
afirmar ben fort i més convençuts que mai:
Per un país de tots, l’escola en català!
Per exigir que el català, llengua pròpia de
Catalunya, ocupi a les nostres escoles el lloc que li correspon i continuï
essent la llengua vehicular dels aprenentatges.
AFIRMEM
• Que considerem l'ensenyament un element clau
de país i per això refermem el nostre compromís per una escola catalana, de
qualitat, equitativa, que tingui ben present la cohesió social i que tendeixi a
l'excel·lència.
• Que les llengües no han de ser mai
percebudes com un problema, sinó com una oportunitat. Volem que, en acabar els seus estudis obligatoris,
l'alumnat de Catalunya sigui, com a mínim, trilingüe. Això vol dir que sigui
competent –i que ho demostri– en català, castellà i una altra llengua
estrangera. En el món global en què vivim, el coneixement de llengües ens obre
portes i ens fa competitius.
• Que separar l'alumnat de les nostres escoles
per raons lingüístiques seria un error pedagògic molt greu que comportaria
riscos molt elevats de fractura social.
• Que és al nostre Parlament a qui correspon,
d'acord amb les seves competències, dissenyar el model educatiu que es
consideri més idoni per assolir els millors resultats i que és al Govern a qui
correspon fer complir les lleis del Parlament. Per això, Somescola.cat demana
al nostre Govern que no cedeixi en cap dels aspectes que s'expressen al títol
II de la Llei d’educació de Catalunya (LEC), pel que fa a la política
lingüística, i li recorda que compta amb el nostre suport per defensar-los.
SUBRATLLEM
• Que l'avantprojecte de la nova Llei
d'educació (LOMCE) del ministre Wert és inacceptable a Catalunya, perquè
proposa una contrareforma educativa retrògrada, recentralitzadora,
harmonitzadora, inútil i que no serveix per preparar l'alumnat català per fer
front als reptes que la situació actual planteja.
• Que l’avantprojecte de llei esmentat representa
una ofensiva global contra la possibilitat d'establir currículums adequats a la
nostra realitat, conculca la capacitat del Parlament de Catalunya per decidir
sobre el model educatiu i no respecta el que ha legislat el nostre Parlament a
partir d'un amplíssim consens polític i social.
• Que l'obsessió
malaltissa i preconstitucional del senyor Wert envers la llengua catalana es
concreta a equiparar-la a la categoria d'«Especialitat» –al mateix nivell que
la tercera llengua estrangera–, anima a obrir definitivament la porta a la
segregació de l'alumnat per motius de llengua dintre del mateix centre educatiu
i preveu la subvenció de centres de titularitat privada que s'avinguin a fer
l'ensenyament en castellà.
EN CONSEQÜÈNCIA
• Somescola.cat
manifesta el seu rebuig frontal a aquest projecte de llei (LOMCE) i constata
que la gravetat del moment és màxima. Mai ningú no s'havia atrevit a
proposar-nos que esborréssim 35 anys d'escola democràtica catalana, avalada i
reconeguda com una experiència d'èxit.
• Somescola.cat demana al nostre Govern la
màxima contundència en la defensa d'un patrimoni pedagògic que hem construït
entre tots.
• Somescola.cat es compromet a continuar
treballant units, la societat civil i tots els centres escolars i educatius de
Catalunya, en defensa de la nostra escola, que és garantia de futur per als
nostres joves i per al país sencer.
PER UN PAÍS DE TOTS, L’ESCOLA EN CATALÀ!
VISCA LA NOSTRA LLENGUA, MODEL DE CHOESIÓ
SOCIAL! VISCA!
BELLPUIG, 14 DE JUNY DE 2014