11 de juny de 2014

Matí festiu i reivindicatiu, el 14 de juny al Parc


Les comunitats educatives de l’Ins Lo pla d’Urgell, l’ Escola Mare de Deu del Carme, l’ Escola Valeri Serra, La Territorial de Bellpuig de l’ANC, la colla gegantera,…

Hem convocat aquest matí festiu i reivindicatiu perqué des d’aquí ens volem unir a la crida feta des de Somescola, Escola Valenciana i l’Assemblea de Docents de les Illes Balears a la mobilització d'avui, 14 de juny, per defensar l’escola catalana i del dret a decidir el model educatiu.

Somescola.cat reclama mantenir el model vigent d’escola catalana, aquest 2 de juny que ja es pot fer efectiva la decisió del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que obliga a cinc escoles catalanes a impartir en castellà un 25% de l’horari lectiu. La coordinadora d’escoles cíviques i educatives fa una crida a la mobilització conjunta de la comunitat educativa i del país per impedir el trencament del model educatiu català.

Somescola demana fermesa a la Conselleria d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya per mantenir el model, a partir del curs vinent. Perquè l'escola catalana és un model d’èxit de 30 anys; una eina clau per a la cohesió social, la igualtat d’oportunitats i la qualitat educativa; un model que no segrega els infants per raó de llengua i garanteix el coneixement del català i del castellà.

La sentència del TSJC trenca la unitat d'ensenyament a Catalunya, perquè cinc escoles tindrien un tractament del català diferent, conculcant la legislació pròpia que emana del Parlament de Catalunya. Somescola recorda que els pares que han denunciat la regulació de les llengües en aquestes classes havien signat també el seu acord amb el Projecte Lingüístic de Centre. Per tant, la coordinadora es pregunta: què en fem, de la voluntat dels altres 24 pares de l'escola que volen que els seus fills siguin escolaritzats com fins ara?

Somescola reitera que no són els jutges els qui han d'aplicar els percentatges adequats de les diferents llengües a l'escola. De fet, les sentències judicials havien coincidit fins ara en què els percentatges lingüístics de cada escola s’havien d’aplicar per estrictes qüestions pedagògiques i que era la Generalitat qui tenia aquesta prerrogativa. La coordinadora recorda que els principis d’una societat democràtica es pacten, com reflecteixen les competències compartides per la Generalitat i l’Estat en matèria educativa.

Els atacs i l’hostilitat política i judicial contra el català a l’escola, per convertir-lo en una llengua minoritària i de segona, no són un fet nou ni aïllat. Les últimes sentències judicials, derivades de la interpretació que el Tribunal Constitucional fa de l’Estatut escapçat, juntament amb les polítiques educatives del govern del PP i la promulgació de la LOMQE, passen per sobre de les decisions del Parlament de Catalunya. La LOMQE que ens volen imposar no resoldrà cap dels problemes que té avui plantejats l'educació.

Aquesta ofensiva judicial i política trenca, de fet, el pacte implícit de respecte per la nostra llengua i la nostra cultura establert a la Transició. Els atacs contra la llengua es repeteixen al País Valencià, on uns 100.000 alumnes no es poden escolaritzar en la  llengua pròpia, i a les Illes, on el govern Bauzá també vol trencar el consens social assolit el 1986, amb el PP inclòs.

Les tres plataformes educatives dels Països Catalans -Escola Valenciana, Assemblea de Docents de les Illes i Somescola-  són conscients que som una unitat lingüística i, per això, la setmana passadavan fer una crida conjunta a la mobilització del 14 de juny a Barcelona, amb el lema: “Per un país de tots, decidim escola en català, de qualitat i per a tothom”.



Adhesió al MANIFEST de somescola:

Ens reunim aquí a la plaça Homenatge a la Vellesa, davant de l’Ajuntament, símbol del nostre Govern municipal, per afirmar ben fort i més convençuts que mai:
Per un país de tots, l’escola en català!

Per exigir que el català, llengua pròpia de Catalunya, ocupi a les nostres escoles el lloc que li correspon i continuï essent la llengua vehicular dels aprenentatges.

AFIRMEM

• Que considerem l'ensenyament un element clau de país i per això refermem el nostre compromís per una escola catalana, de qualitat, equitativa, que tingui ben present la cohesió social i que tendeixi a l'excel·lència.

• Que les llengües no han de ser mai percebudes com un problema, sinó com una oportunitat. Volem  que, en acabar els seus estudis obligatoris, l'alumnat de Catalunya sigui, com a mínim, trilingüe. Això vol dir que sigui competent –i que ho demostri– en català, castellà i una altra llengua estrangera. En el món global en què vivim, el coneixement de llengües ens obre portes i ens fa competitius.

• Que separar l'alumnat de les nostres escoles per raons lingüístiques seria un error pedagògic molt greu que comportaria riscos molt elevats de fractura social.

• Que és al nostre Parlament a qui correspon, d'acord amb les seves competències, dissenyar el model educatiu que es consideri més idoni per assolir els millors resultats i que és al Govern a qui correspon fer complir les lleis del Parlament. Per això, Somescola.cat demana al nostre Govern que no cedeixi en cap dels aspectes que s'expressen al títol II de la Llei d’educació de Catalunya (LEC), pel que fa a la política lingüística, i li recorda que compta amb el nostre suport per defensar-los.

SUBRATLLEM

• Que l'avantprojecte de la nova Llei d'educació (LOMCE) del ministre Wert és inacceptable a Catalunya, perquè proposa una contrareforma educativa retrògrada, recentralitzadora, harmonitzadora, inútil i que no serveix per preparar l'alumnat català per fer front als reptes que la situació actual planteja.

• Que  l’avantprojecte de llei esmentat representa una ofensiva global contra la possibilitat d'establir currículums adequats a la nostra realitat, conculca la capacitat del Parlament de Catalunya per decidir sobre el model educatiu i no respecta el que ha legislat el nostre Parlament a partir d'un amplíssim consens polític i social.

• Que l'obsessió malaltissa i preconstitucional del senyor Wert envers la llengua catalana es concreta a equiparar-la a la categoria d'«Especialitat» –al mateix nivell que la tercera llengua estrangera–, anima a obrir definitivament la porta a la segregació de l'alumnat per motius de llengua dintre del mateix centre educatiu i preveu la subvenció de centres de titularitat privada que s'avinguin a fer l'ensenyament en castellà.

EN CONSEQÜÈNCIA

• Somescola.cat manifesta el seu rebuig frontal a aquest projecte de llei (LOMCE) i constata que la gravetat del moment és màxima. Mai ningú no s'havia atrevit a proposar-nos que esborréssim 35 anys d'escola democràtica catalana, avalada i reconeguda com una experiència d'èxit.

• Somescola.cat demana al nostre Govern la màxima contundència en la defensa d'un patrimoni pedagògic que hem construït entre tots.

• Somescola.cat es compromet a continuar treballant units, la societat civil i tots els centres escolars i educatius de Catalunya, en defensa de la nostra escola, que és garantia de futur per als nostres joves i per al país sencer.

PER UN PAÍS DE TOTS, L’ESCOLA EN CATALÀ!
VISCA LA NOSTRA LLENGUA, MODEL DE CHOESIÓ SOCIAL! VISCA!


BELLPUIG, 14 DE JUNY DE 2014