16 de març de 2015

Xerrada Xavier Melgarejo

El divendres passat dia 6 de març, convidat per l’AMPA Vedruna, vam tenir entre nosaltres tota una personalitat, el Sr. Xavier Melgarejo, llicenciat en psicologia i doctorat en pedagogia, antic director i actual professor de l’escola Claret de Barcelona i gran expert en el sistema educatiu finlandès, autor del llibre “Gràcies Finlàndia”, qui amb la conferència i debat obert a tothom “Lluita contra el fracàs escolar” ens va fer coneixedors del sistema educatiu per excel·lència que es du a terme des de fa molts anys a Finlàndia.
L’èxit d’aquest sistema es deu a l’engranatge existent entre família, escola i societat i a la creació de comunitats d’aprenentatge, on tothom aprèn, pares, professors i alumnes i on tothom participa. L’escola està oberta al barri i l’entorn social participa activament a l’aula. L’escola és el cor de la comunitat.
Melgarejo diu que l’escola ha de ser un espai de llibertat i afecte, doncs el més important per qualsevol ésser humà és sentir amb intensitat que l’estimen incondicionalment pel fet d’existir. A la vegada ha de rebre també el permís social per exoressar aquest afecte a totes les altres persones. Tota persona ha de poder desenvolupar-se per poder fer-se dues preguntes bàsiques: qui i com vull ser jo? I, quina finalitat vull donar  a la meva vida?. Per poder desenvolupar-se cal un context que vulgui que els seus ciutadans ampliïn els seus espais de llibertat, i a la vegada on aquests ciutadans es comprometin per millorar la societat.
Les escoles han de ser comunitats d’aprenentatge que impulsin equitat i qualitat. Tots els membres de la comunitat han de poder adquirir un bon nivell de coneixements i tots els alumnes han d’assolir un nivell excel·lent, independentment de la seva situació social.
En quan a l’educació tant de coneixements com de valors, la família juga un paper molt important,. El primer responsable de la pròpia educació és un mateix, després el pare o la mare i finalment  l’equip de professors  és qui crea un clima i experiències propicies per un bon aprenentatge que li servirà per desenvolupar-se i col·laborar activament i responsablement tant dins la llar familiar com en la pròpia societat.
L’aula és un espai de recerca, on es treballa en equip per resoldre problemes. Per això es fa necessari un equip de professors amb capacitat d’observació, creatius, motivats, ben formats, oberts a la innovació i als canvis,  recolzats per les mateixes famílies, i els estaments socials i polítics.
Val a dir que la conferència va tenir molt ressò comptant amb una nombrosa  participació tant de membres de la pròpia escola, com de famílies i professorat de d’altres escoles de l’entorn.

Gràcies Xavier, per compartir amb nosaltres els teus coneixements i experiències vitals i professionals.