15 de febrer del 2012

FEAC, DIVENDRES 17 DE FEBRER

Educació Infantil
Se'l sap de memòria! Tot de memòria!
Torna-me'l a explicar (Contes)
Diàleg al prestatge dels contes.
- Està a punt d'arribar l'hora del conte!- comenta neguitós el conte d'Els tres porquets. - Ja tremolo! No heu vist com tinc d'atrotinada la tapa? Ja no se'm veuen ni els dibuixos de tan gastadet que estic! Ja hi tornem a ser com cada dia!
- No et queixis! -comenta el conte de Rapunzel. - A mi ja m'agradaria estar tan sol·licitat com tu. Jo vaig arribar aquí quan la Martina (la cosina gran) va veure la pel·lícula d'Enredados de Disney, però com que ara no està en cartellera, hauré d'esperar que li comprin el DVD per cridar-li l'atenció.
- Jo vaig venir com a regal d'aniversari de la veïna Patrícia - comenta el més grassonet -, i com que la meva història és llarga i no es pot llegir en un sol dia, hauré d'esperar uns quants anys encara perquè es fixi en mi.
- Ni-no! Ni-no! - Crida el conte de l'ambulància - Jo vaig aparèixer un dia de pluja, fa uns quants anys. El meu soroll van omplir la casa durant una bona temporada.
- No cal que ens ho recordis! Encara no ho hem pogut oblidar - rondina tot tibat el llibre d'Els sentits-. Per a mi, el dia més feliç va ser quan em van portar a l'escola i vaig ser el protagonista de la setmana. Però darrerament estic un xic oblidat.
- Però si ja se'm sap de memòria! Tot de memòria!!! Paraula per paraula -seguia insistint el conte d'Els tres porquets.
- Pot ser sí -comenta l'ordinador que hi ha obert sobre la taula. - Però et proposo que avui et fixis amb quina força bufa quan fa de llop o amb quin entusiasme aplaudeix quan se socarrima el cul!
- Però tu, què en saps de tot això, ordinador portàtil? - Pregunta el conte ambulància.
- Però, en quin món viviu? Que pot ser us penseu que només es poden mirar i llegir contes passant per les vostres pàgines? Ja veig que no coneixeu "Una mà de contes"* ni les altres formes digitals d'accés als contes!
- Potser sí...Però, què voleu que us digui? A mi, quan arriba el vespre, m'encanta estar a la falda de la mare o del pare i sentir com els ulls dels més menuts de la casa estan clavats a les meves il·lustracions, i les veus reciten els meus textos...

* http://www.super3.cat/unamadecontes/

Qüestions per al diàleg
1
Quins records teniu dels contes que us explicaven? Per què creieu que agraden tant els contes? On és la màgia?
2
Els contes son només un entreteniment o juguen algun altre paper en el procés de desenvolupament i aprenentatge dels infants?
3
Dediquem atenció a la tria dels contes o ja ens va bé qualsevol conte? Quins aspectes cal valorar a l'hora de triar els contes? Es millor que els triïn els infants o els adults?
4
Hi ha estones per als contes, a casa? I a l'escola? Per als infants, quina diferència hi ha entre llegir contes i escoltar-los quan una altra persona els explica? Quines virtuts té llegir-los i quines explicar-los?
5
Com podem afavorir, a casa i a l'escola, que els infants se sentin atrets per la lectura?