4 de desembre del 2012

L’Escola Cristiana de Catalunya, en defensa del català i la immersió lingüística

 

Davant del tractament que dóna a les llengües el nou esborrany de l’avantprojecte de

ley orgánica para la mejora de la calidad educativa (versió 2 03/12/2012), la Fundació Escola Cristiana de Catalunya manifesta el seu total suport a l’actual model lingüístic de l’escola a Catalunya, basat en la immersió lingüística.


La immersió lingüística en català, que fa anys que es practica a les escoles catalanes, ha permès

evitar la segregació escolar, ha estat un factor de cohesió social i no ha generat cap perjudici en l’aprenentatge de l’alumnat, ja que permet assolir nivells satisfactoris en el coneixement, tant del català com del castellà, plenament homologables als d‘altres territoris de l’estat espanyol.


Amb aquest posicionament, l’Escola Cristiana no fa sinó actuar amb fidelitat als seus principis i defensar per al nostre país una

escola catalana en llengua i continguts.


Tal com recull el magisteri dels nostres bisbes a

Arrels Cristianes de Catalunya, reafirmat aviat farà dos anys en el document Al servei del nostre poble, "la cultura catalana té, sobretot, la seva expressió i la principal senya d’identitat —bé que no l’única— en la llengua que li és pròpia i que comparteix amb altres comunitats germanes".


En aquest mateix document, i en relació a la nostra llengua, s’al·ludia a un temps que crèiem superat:

Avui, després d’una època de bandejament, torna a ser llengua oficial i el seu ús en la nostra societat entra en via de normalització, per tal de recuperar el temps perdut i assolir els nivells d’utilització que escau a la llengua pròpia d’un país. Els bisbes comprovem amb goig aquesta realitat i volem contribuir a l’esforç general de la societat, per tal que la llengua de Ramon Llull i de Jacint Verdaguer assoleixi la plena recuperació.


Ara, doncs, enmig d’aquest procés de recuperació que encara no ha aconseguit restituir del tot la plenitud de la nostra llengua, i amb els importants contingents d’immigració estrangera arribats,

no podem afluixar en aquest esforç ni fer marxa enrera en la presència del català a l’escola ni el model d’immersió lingüística, que són les principals eines de normalització de la llengua.



Seria un greu error prescindir d’aquest model educatiu, reeixit pedagògicament i social.



Per això, des de l’Escola Cristiana ens unim a les iniciatives que des del govern i des de la societat s’emprenguin en la seva defensa.

Barcelona, 4 de desembre de 2012